Historie Česko-Slovenské Minecraftové Kinematografie

„Prohlédnutí do tajů amatérského herního filmování“

Průkopníci

První průkopníci v Česko-Slovenské Minecraftové Kinematografie (dále jen ČSMK) byli Focus a LollyWoodMC , kteří působili na této scéně  až do roku 2016, tudíž se udrželi  do zlaté éry této scény. V roce 2012 vzniká Lords of Minecraft studio (LoM Studio), které má pouze tři členy, zato však má propracovanější filmy  (Ztracení pohůnci nebo Po stopách excentrika). Díky tomu mají do šestého filmu  (Vzestup mocipána) přes milion zhlédnutí.  V roce 2013 Studio CMM (Czech Minecraft Movies) vydává první úspěšný Minecraft film, který se jmenuje Chalupa u Vody. Tento film byl tak úspěšný, že se dočkal druhého dílu i přetočení s novějšími technologiemi v roce 2018. Mohl bych tu ještě zmínit tvorbu „Ti Druzí“, která se dočkala pěti sérií. Další studio je Studio Cookies, které za několik roků navazuje na Aurora Entertainment (přeorientuje se na jiný žánr původního majitel Studia Cookies).

2014

Vznikají nová studia, např. Studio TNT nebo Torch production. Koná se Moravský Craftcon a 4FANS. Zmíněných akcí se zúčastňuje i studio CMM, které zde prezentuje, jak vznikají filmy a seriály. Studio Cookies vydává první i druhý díl V bránách temnoty, oba dva jsou úspěšní.

2015

Začíná zlatá éra Česko-Slovenské Minecraftové Kinematografie, nejen že vznikají některá studia, která již v dnešní době neexistují  (MViC nebo LostFlash), ale široká veřejnost se dozvídá o existenci této scény díky České televizi. Vzniká hned několik studií (např. StudioAge nebo KiradMovies)  a v roce 2015 se mezi nimi začínají projevovat rozdíly. Lépe propracovanější filmy/seriály mají méně zhlédnutí než známější projekty. KiradMovies je studio pouze jednoho člena a dělá na projektech díky spolupracím. V jeho režii vznikají první filmy, které jsou točeny z pohledu třetí osoby  (2.serie WWII). 

2016 a 2017

Zlatá éra je v plném proudu. StudioMoonTV vydává dva filmy  (Rýchlost Galaxie a Naháňacia hodina), které jsou reakcí na CMM, která stále dělá filmy a seriály pouze v první osobě. Nejenom, že to má úspěch, ale v reakci na toto vznikají další studia, která se snaží zkoušet nové technologie. CMM ustupuje na úkor jiných studií. Vzniká např. MFM studio, LPD Production, Studio of Movies, Tomorrow Entertainment (už neexistuje), EPrime atd. Většina studií už natáčí ve třetí osobě, ale pořád se to nevyrovná kvalitě, kterou udělalo StudioMoonTV.

2018

Začíná vše  upadat, protože studia mají problémy ve velkém a filmy/seriály nevychází tak pravidelně. Aby toho nebylo málo, CMM začíná existenční krize z důvodu hádek ve studiu. Lidé, kteří mají zkušenosti, začínají odcházet. K tomu začíná rapidně ubývat sledovanost ve všech kanálech. Ale scéna se nevzdává. Ke konci roku vznikají dva projekty . První je MCK (MineCraft Kinematografie), které uděluje ocenění a pokouší se dělat databázi filmů/seriálu. Ještě tentýž rok se přejmenuje na MFD (Minecraft Filmová Databáze). Druhý projekt je CSMFC (Czecho-Slovakia Minecraft Film Creation), který se pokouší pomoci novým studiím.

2019

Vznikají nová studia, která používají nejnovější technologie a pokouší se ze sebe vydat to nejlepší, co mohou. Mohli bychom zde zmínit například F-U Production, Twins Poduction, BFAST, Aurora Entertainment a další. Po udělování cen MFD, tzv. Zlatého creepera, se začínají projekty CSMFC a MFD spojovat do ČŠMK. 

2020

V roce 2020 vzniká ČSMK, která sdružuje většinu studií. Objevuje se nová propast. Vzniká tolik studií, že se tvorba musela rozdělit. Jsou studia, jejichž hlavní prioritou je kvalita filmu/seriálu a není pro ně podstatné, kdy nový počin vyjde. Bohužel jsou tu také nová studia, která produkují tolik nekvalitních videí, že se dodnes nechápe, jak na ně mohou lidé koukat. Dochází také k rozpadu CMM, na čež stihl zareagovat jeho původní majitel a kompletně ho obnovil. Vznikla další nová studia např. MFC Production  nebo PrimeZ Cinema (které zaniklo z neznámých důvodů). Z méně kvalitních vzniklo třeba A-Z Studio nebo Studio Crafting table.

2021

Zatím žádné významné studio nevzniklo. Česko-Slovenská Minecraftová Kinematografie je stabilizovaná, protože existuje dost studií a kvalita z průměrných studií je dobrá. Občas příběh vázne, ale dneska už se dodržuje určitý grafický standard, díky čemuž nelze vydat podprůměrné video, jinak vás komunita sežere.