Redakce What’s In v Malovaném domě se Zdeňkem Šplíchalem

V pátek 17. března měla redakce Whats In exkluzivní možnost diskutovat
o umění s třebíčským výtvarným kreativcem Zdeňkem Šplíchalem. Rozhovor proběhl přímo v Galerii Malovaný dům, kde měl v době konání rozhovoru pan Zdeněk Šplíchal výstavu svých obrazů.

Luboš Oborný /PAU2/ zvídavě pokládal dotazy:

Pane Šplíchale, zajímalo by mě, jakým směrem vlastně aktuální umění směřuje a zda jste osobně s tímto vývojem spokojený?

Zatímco ve středověku se pod vlivem církve a šlechty vyvíjelo umění relativně velmi pomalu, tak v průběhu 19. století došlo k přelomu. Umění se svým způsobem osvobodilo od zadavatelů a začalo se vyvíjet neuvěřitelným tempem.

Tento trend rychlého vývoje pokračuje i dnes. Co je jednu „sezonu“ populární, je další období „passé“. Nechci trendy přirovnávat k módě, ale takovým způsobem to funguje. V dnešní době musí umělec neustále hledat nové způsoby vyjadřování, aby veřejnost zaujal. To je do jisté míry problém současného umění. Dnes je umění neuvěřitelně rozvětvené, zákonitě se v něm nachází velká spousta „braku“. Za další problém současného umění se dá považovat fakt, že do něj častěji a častěji zasahují média a kritici, kteří se staví do role vykladačů umění a umělec je někdy upozaďován.

Vyskytuje se dnes v umění něco skutečně autentického pro české prostředí či vlivem globalizace již žádné ryze české prvky v umění nenajdeme?

To se opravdu již nedá říci o umění, které je v současnosti tvořeno v české „kotlině“. Dnes je svět velmi globalizovaný a umění je neskutečně propojené. Tudíž se nedá říci, že by bylo vyloženě stylově české umění, jako byl například Josef Lada, kterého si mimo jiné vážil i Pablo Picasso.

Vy se velmi často věnujete abstraktnímu umění. Přibližte prosím našim čtenářům, jak se vlastně takový abstraktní obraz tvoří?

Rád experimentuji. Při své tvorbě se většinou snažím si tak nějak hrát. Následně se k obrazu několikrát vracím. A například zjistím, že mi na něm něco vadí, tak ho upravím. Tento proces opakuji, než mám dílo hotové. Je to někdy zdlouhavý proces. Na jehož začátku je určitá myšlenka, která se postupně rozvíjí do konečné podoby.

Rozhovor s panem Zdeňkem Šplíchalem byl velice příjemným zážitkem. Bylo fascinující poodhrnout pomyslnou oponu umění a poznat zákulisí tvorby obrazů, ze kterých nám smrtelníkům někdy zůstává jen rozum stát. Panu Šplíchalovi proto nejen děkujeme za obohacující rozhovor, ale i za ochotu, se kterou si na náš rozhovor udělal čas.